Szjegyzk, krdsek
2005.08.20. 18:44
Szjegyzk
Tmads: A te harci zndban lv lnyeid meg tudjk tmadni az ellenfeledet, vagy az tappelt lnyeit. A tmadshoz tappeld az egyik lnyed s mondd, hogy mit szeretnl vele megtmadni. Ha egy lny egy msikat tmad, akkor csatznak. Az ersebb lny gyz. A vesztes a tulajdonosa temetjbe kerl. Ha egyformn ersek, akkor mindkt lny a temetbe kerl. Ha az egyik lnyed az ellenfeled tmadja s nem tudja blokkolni, vlaszd ki az egyik pajzst. Az ellenfelednek a kezbe kell vennie azt. Ha megtd az ellenfeled, amikor nincs pajzsa, nyertl!
Csata! Kt lny csatzik, amikor az egyik megtmadja a msikat. Akkor is csatznak, ha az egyik blokkolja a msikat. Az ersebb lny gyz. A vesztes a temetbe kerl. Ha ugyanolyan ersek, akkor mindketten a temetbe kerlnek.
Harci zna: Ez a te s az ellenfeled pajzsai kztti terlet. Csak a harci znban lv lnyek tudnak tmadni.
Blokkol: Minden lnyed, amin a „blokkol” sz fel van tntetve, meg tudja lltani az ellenfeled lnyeinek tmadst. Lsd a „kulcsszavakat” (a 12. oldalon).
ttrni a pajzsot: Ha az egyik lnyed megtmadja az ellenfeled s nem tud blokkolni, akkor ttri az egyik pajzst. Ez azt jelenti, hogy kivlaszthatsz egyet a pajzsai kzl s a kezbe veszi azt.
Kijtszani: Hogy kijtssz egy varzslatot, rakd ki a kezedbl, fizesd ki az rt s tedd azt, ami r van rva.
Civilizci: A Duel Masters jtkban 5 civilizci ltezik. A krtya szne jelzi, hogy melyik civilizcibl szrmazik: srga = fny, fekete = sttsg, piros = tz, zld = termszet, kk = vz. A civilizci fontos szerepet jtszik a lnyek megidzse s a varzslatok kijtszsa sorn. Ha egy lnyrt, vagy varzslatrt fizetsz, a felhasznlt mank kzl 1-nek abbl a civilizcibl kell szrmaznia, amibl a lny, ill. varzslat szrmazik.
r: A lny, ill. varzslat ra a krtya bal fls sarkn van feltntetve. Annyi mant kell fizetned ahhoz, hogy kijtszd a krtyt, amennyi az ra. A fizetett mank kzl legalbb 1-nek abbl a civilizcibl kell szrmaznia, mint krtya, amit ki akarsz jtszani.
Lny: A lnyek a jtk legfontosabb krtyi. k tudnak tmadni, ha a harci znban vannak. Az ellenfeled megtmadsval tudod csak megnyerni a jtkot.
Pakli: Neked is s ellenfelednek is van egy pakli krtyja. A kezd paklik 20 laposak. Ha nem a kezd csomaggal jtszol, a paklidnak 40 laposnak kell lennie. Ugyanolyan lapbl maximum csak 4 db. Lehet a paklidban. A kezd csomagban lv 2 kis paklit sszerakhatod, hogy 1 teljes rtk paklit kpezz. A jtk kzben sem te, sem ellenfeled nem nzheti meg a pakliban lv lapokat s nem vltoztathatja meg a sorrendjket, kivve, ha egy krtya azt utastja.
Megsemmisteni: Egy lny megsemmistse a harci znbl a temetbe helyezst jelenti. Megsemmistheted sajt, vagy ellenfeled lnyeit. Ha egy krtyn az ll, hogy semmists meg valamit, csak egy lnyt vlaszthatsz – nem pajzsot, vagy a mana znban lv krtyt.
Kidobni: Ha egy krtyt kidobsz, akkor azt kiveszed a kezedbl s a temetbe rakod.
Dupla tr: Minden lnyed, ami rendelkezik a „dupla tr” kpessggel, 2 pajzsot tr t mindig, ha megtmadja az ellenfeled s nem tud blokkolni. Lsd a „ kulcsszavakat”. (12.o.)
Hzs: Ha egy krtyt hzol, akkor a paklid tetejrl a kezedbe veszed. Ne mutasd meg az ellenfelednek.
Evolcis lny: Egy evolcis lnyt csak egy, a harci zndban lv, ugyanolyan tpus lnyre tudsz megidzni. (Lsd 7. oldal).
Hangulat szveg: Ez a szveg nmely szvegdoboz aljn tallhat, de nem befolysolja a jtkot. Azrt „hangulat” szveg a neve, mert csak a jtk hangulatnak emelsre szolgl.
Temet: Ide kerlnek a kidobott lapjaid. Tartsd kppel felfel, a paklid mellett.
Leoszts: A kezedben lv krtyk a leosztsod. Megnzheted ket, de ne mutasd meg az ellenfelednek. Akkor is van leosztsod, ha a kezedben nincs krtya. Pldul, ha egy krtyn az ll, hogy dobd ki a leosztsodat, de nincs krtya a kezedben, akkor is ki tudod dobni a leosztsod.(Csak 0 lapot dobsz ki).
Mana: A mana a mgikus energia egy tpusa. Ezt az energit arra hasznlod, hogy fizess a lnyekrt s a varzslatokrt. A mant a mana znban lv krtyk tappelsvel kapod. Minden egyes tappelt krtya 1 mant ad abbl a civilizcibl, amelyikhez tartozik. Amikor fizetsz egy lnyrt, ill. varzslatrt, legalbb 1 olyan mant kell hasznlnod, ami abbl a civilizcibl szrmazik, amelyikbl a lny, ill. a varzslat. Pldul, ha egy termszet lnyt akarsz megidzni, aminek 8 az ra, legalbb 1 termszet mant fizetned kell. A tbbi 7 lehet ms civilizcibl is.
Mana zna: Ez a kzted s a pajzsaid kztt lv terlet. Egy krben egyszerre csak 1 krtyt rakhatsz a mana zndba, kivve ha egy varzslat vagy hats msra utast. Ha nem akarsz, nem kell minden krben raknod egy krtyt a mana zndba. Brmennyi krtya lehet a mana zndban. Ha a mana zndba raksz egy krtyt, nem kell kifizetned az rt, mert nem idzed meg, ill. nem jtszod ki, mint egy varzslatot. A mana znban lv krtyknak a mana termelsen kvl semmilyen kpessgk nincs. (Hagyd figyelmen kvl a rajtuk lv szveget.)
Er: Ez a krtya bal als sarkn lv szm. A lny ereje mutatja, hogy milyen jl harcol. Ha lnyek egymssal harcolnak, az ersebb legyzi a msikat. Dntetlen esetn mindketten vesztenek. Nmely lnynek egy plusz jel (+) van az erje mellett. A plusz jel egy emlkeztet az olyan lnyeken, melyek klnleges kpessgek miatt ersebbek lesznek, mint az „ers tmad” lnyek.
Ers tmad: Az „ers tmad” lnyek tmads sorn ersebbek lesznek. Lsd a „kulcsszavakat” (23.o.).
Pajzs: A jtk elejn 5 krtyt raksz magad el, arccal lefel. Ezek a pajzsaid. Ha egy lny tmad s a jtkos, akit tmad, nem tud blokkolni, akkor a jtkos egyik pajzst ttri. Ha egy pajzs ttrik, a tulajdonosa a kezbe veszi. Te nyersz, ha az egyik lnyed megtmadja az ellenfeledet, amikor mr nincs tbb pajzsa (feltve ha nem blokkoljk a tmadst). Ha egy krtya megengedi az ellenfelednek, hogy brmelyik pajzsod megnzze, nem keverheted ssze ket, hogy az ellenfeled ne tudja, hogy melyiket ltta.
Pajzs bumerng: Ha a pajzs znbl a kezedbe veszel egy olyan varzslatot, ami „pajzs bumerng”, azonnal kijtszhatod anlkl, hogy kifizetnd az rt. Lsd a „kulcsszavakat” (13.o.).
Vgzetes: A „vgzetes” lnyek nagyon veszlyesek a csatban. Lsd „kulcsszavak” (13.o.).
Varzslat: A varzslatok olyan krtyk, amelyek csinlnak valamit s utna a temetbe kerlnek. Ha nem tudsz vgrehajtani mindent, amit a varzslat ler, akkor csinlj meg belle annyit amennyit tudsz.
Lps: Minden jtkos kre 6 lpsre oszlik: (1) kezdd el a krd, (2) hzz egy lapot, (3) rakj egy krtyt a mana zndba, (4) idzz lnyeket s varzsolj, (5) tmadj, s (6) fejezd be a krd. Lsd a „kr sorrendet” (3.o.).
Idzs: Az idzs azt jelenti, hogy kiveszel egy lnyt a kezedbl, kifizeted az rt s leteszed a harci zndba.
Idzsi betegsg! A legtbb lny idzsi betegsgben szenved, amikor kirakod a harci znba. Ez azt jelenti, hogy a kvetkez krdig nem tud tmadni. Az idzsi betegsg nem gtolja a lnyeket a blokkolsban. Az evolcis lnyekre nem hat az idzsi betegsg.
Tappels: Ha tappelsz egy lnyt, az oldalra fordtod. A krtya tappelse jelzi, hogy ebben a krben mr hasznltk. Ha egy lnyt tappelsz (pldul tmadskor), nem kell a mana zndban lv krtykat is tappelned. Ha egyszer kifizettl egy lnyt, nem kell azrt fizetned, hogy tmadjon.
Visszatappels: Ha visszalltasz egy krtyt fggleges llsba, akkor visszatappeled.
Krdsek?
Ha krdsed van, a vlaszt r lehet, hogy itt megtallod. Ha ebben a szablyknyvben nem tallod a vlaszt, akkor hasznld az elrhetsgnkrl adott informcit a 31. oldalon.
ltalnos krdsek
K: Miben klnbznek a lnyek a varzslatoktl?
V: Ha megidzel egy lnyt, a harci zndba rakod s az ott marad, hogy szolgljon tged minden krben (kivve, ha elveszt egy csatt, vagy valami ms okbl a temetbe kerl). Ha egy varzslatot jtszol ki, tedd ami r van rva s dobd ki a temetbe. Ha viszont a mana zndba raksz lnyeket s varzslatokat, ugyangy mkdnek. Oda rakod ket s ott maradnak.
K: Ha egy varzslaton az ll, hogy vlasszak egy lnyt, kijtszhatom akkor is, ha nincs lny, amit vlaszthatnk?
V: Igen. Brmilyen varzslatot kijtszhatsz, ha azt a megfelel idben teszed s van hozz elg mand, hogy kifizesd az rt. Ha kijtszod a varzslatot, hajts vgre a rajta lv utastsokbl annyit, amennyit tudsz. Ha nem tudsz valamit megtenni, amire utast, ne csinld meg s dobd ki a temetbe.
K: Ha egy krtya hatsa az ellenfelemet s engem is utast valamire, akkor ki hajtja vgre elszr azt, amit tennie kell?
V: ltalban a sorrend nem szmt, de ha mgis szmtana, akkor az jn elszr, akinek ppen a kre van.
(Tudtad, hogy… ? Az a jtkos, aki kezd, az els krben nem hz lapot.)KP
K: Ha az egyik krtyn az ll, hogy semmistsem meg az ellenfelem egyik lnyt, akkor vlaszthatok a mana znjban lvk kzl is?
V: Nem. Csak a harci znban lv lnyeket lehet „megsemmisteni”. Ha egy varzslat lehetv teszi, hogy az ellenfeled mana znjbl egy krtyt a temetjbe kldj, akkor az arra pontosan r lesz rva.
A paklival s a temetvel kapcsolatos krdsek
K: Mikor vesztek, ha kifogy a paklim? Akkor, amikor flhzom az utols lapot, vagy akkor, amikor hzni prblnk, de nem tudok, mert nincs tbb lap?
V: Ha felhzod az utols lapot, egybl vesztesz.
K: Megnzheti az ellenfelem a temetben lv krtyimat?
V: Igen. Mindketten megnzhetitek a temetben lv krtykat. ( A kezedben lv lapokat viszont csak te nzheted meg, de a paklidban lvket te sem.)
(Tudtad, hogy… ? Ha az ellenfeled flhzza a paklija utols lapjt, te nyersz.)KP
rak kifizetsvel kapcsolatos krdsek
K: Ha egy lnynek 5 az ra s tmadni akarok vele, kell-e 5 krtyt tappelnem a mana znmban ahhoz, hogy tmadni tudjon?
V: Nem. Csak akkor kell az 5 krtyt tappelned, amikor elszr megidzed a lnyt a harci zndba. Ezutn soha tbbet nem kell mg egyszer fizetned rte.
K: Ha egy sttsg lny van a kezemben, aminek 4 az ra, akkor az azt jelenti, hogy 4 sttsg krtyt kell tappelnem a mana znmban?
V: Nem. A 4 kzl csak 1-nek kell sttsgnek lennie. ( Az is j, ha 1-nl tbb sttsget tappelsz.)
A lnyek klnbz znkban elltott feladataival kapcsolatos krdsek
K: Mi a klnbsg egy lny mana znba helyezse s annak, a harci znba val megidzse kztt?
V: Ha a lnyt a mana znba rakod, a rrt dolgok nem fontosak. Csak a civilizcija fontos. A mana zndban lv krtyk csak arra jk, hogy tappelskkel fizetni tudj a tbbi krtydrt. Ha megidzel egy lnyt a harci znba (vagy kijtszol egy varzslatot), olvasd el s hajtsd vgre, ami r van rva.
ltalban nem helyezhetsz t krtykat az egyik znbl a msikba, de van nhny specilis lap, amely ezt lehetv teszi.
(Tudtad, hogy…? A mana znban lv krtyidat tappelheted manrt, de ms kpessgk nincs.)KP
K: Honnan tudom, hogymelyik krtym termel nekem mant s ,hogy melyik tud harcolni?
V:2 dologrl tudod megklnbztetni ket.Az egyik,hogy a harcra kpes lnyeid a harci znban,a pajzsaid eltt vannak.A mana-termel krtyid pedig a pajzsaid mgtt a mana-zndban vannak.Arrl is meg tudod klnbztetni ket,hogy a mana-termel krtyidat fejjel lefel rakod le/gy hogy ne tudd elolvasni a rajtuk lev szveget,a mana szmon kvl/.
K::Tudom-e a temetben lv lnyemre rrt szveg szerinti kpessget hasznlni?
V:Nem.hacsak az nincs kln rrva a lnyre,a szvegdobozban lert kpessgeket nem tudod hasznlni,ha a lny a temetdben,a kezedben,vagy a mana-zndban van.
Tmadssal kapcsolatos krdsek
K: Ha az egyik lnyem megtmadja az ellenfelem s ttri egy pajzst,ki vlasztja ki,hogy melyik legyen az?
V: Te. ltalban nem tudod, hogy milyen krtyk a pajzsok, teht mindegy, hogy melyiket vlasztod. Viszont, ha kijtszottl egy olyan krtyt, ami lehetv tette, hogy megnzd ellenfeled pajzsait, lehet hogy fontos szmodra, hogy a lnyed melyiket trje t.
K: Milyen sorrendben trtnnek a dolgok, ha az egyik lnyen csinl valamit, amikor tmad?
V: Ha tmadni akarsz egy lnnyel, kivlasztod azt, tappeled s kivlasztod, hogy mit tmadjon. Ezutn minden hats letbe lp, ami akkor aktivldik, ha a lnyed tmad. Vgl az ellenfeled eldnti, hogy blokkolni akar-e az egyik lnyvel (feltve, hogy az „blokkol” lny).
K: Ha az egyik lnyem „dupla tr”, megtmadja az ellenfelemet s az els ttrt pajzsnak olyan „pajzs hatsa” van, ami a tmad lnyemet a temetbe kldi, akkor a msodik pajzs is ttrik?
V: Igen. Mihelyst egy „dupla tr” lny tmad s nem blokkoljk, letbe lp a hatsa, hogy „2 pajzsot ttr”. A pajzsok egyenknt trnek t, de mindkett ttrik, mg akkor is, ha kzben a tmad lny elhagyja a harci znt.
(Tudtad, hogy…? Az idzsi betegsgben szenved blokkolk tudnak blokkolni) KP
Evolcis lnyekkel kapcsolatos krdsek
K: Nem tallok egy evolcis lnyt sem. Hol vannak?
V: A Duel Masters kezd csomagban nincsenek evolcis lnyek, de a kvetkez pr kiegsztben lesz elegend.
K: Hogy idzek meg egy evolcis lnyt?
V: Ugyan gy, mint egy norml lnyhez, krtykat tappelsz, hogy az abbl kapott manval ki tudd fizetni az rt. A mank kzl legalbb 1-nek abbl a civilizcibl kell szrmaznia, amelyikbl a lny szrmazik. Ettl a lpstl kezdve, viszont mr klnbzik a folyamat. Az evolcis lnyre r van rva, hogy melyik fajbl fejldik ki. Az evolcis lnyt egy, a harci znban lv, olyan faj lnyre kell raknod, amilyen r van rva.
K: Egy olyan krtya, ami hat egy lnyre, hat-e az evolcis lnyekre is?
V: Igen. Az evolcis lny is minden szempontbl egy lny.
K: Ha az evolcis lnyem elhagyja a harci znt, akkor mi trtnik az alatta lv lnyekkel?
V: Ha tovbbfejlesztesz egy lnyt, az evolcis lny s az alatta lv krtyk egy krtynak szmtanak, amg el nem hagyjk a harci znt. Ha az evolcis lny elhagyja a harci znt, az alatta lv lnyek is vele mennek.
K: Ha az evolcis lny tkerl a mana znmba, akkor mi trtnik?
V: Az evolcis lny s az alatta lv lnyek is a mana zndba kerlnek. A mana zndban viszont mr kln krtyknak szmtanak.
K: Ha egy evolcis lny a paklim tetejre kerl, akkor milyen sorrendbe rakjam a krtykat?
V: Olyan sorrendbe, amilyenbe akarod. A pakli tulajdonosa dntheti el a krtyk sorrendjt.
K: Ha megidzek egy lnyt, aminek idzsi betegsge van s ugyanabban a krben rrakok egy evolcis lnyt, akkor tud-e az evolcis lny tmadni?
V: Igen. Az evolcis lnyek nem lesznek idzsi betegek, mg akkor sem, ha az a lny, amelyikbl kifejldtek, az volt.
|