Szójegyzék, kérdések
2005.08.20. 18:44
Szójegyzék
Támadás: A te harci zónádban lévő lényeid meg tudják támadni az ellenfeledet, vagy az ő tappelt lényeit. A támadáshoz tappeld az egyik lényed és mondd, hogy mit szeretnél vele megtámadni. Ha egy lény egy másikat támad, akkor csatáznak. Az erősebb lény győz. A vesztes a tulajdonosa temetőjébe kerül. Ha egyformán erősek, akkor mindkét lény a temetőbe kerül. Ha az egyik lényed az ellenfeled támadója és ő nem tudja blokkolni, válaszd ki az egyik pajzsát. Az ellenfelednek a kezébe kell vennie azt. Ha megütöd az ellenfeled, amikor nincs pajzsa, nyertél!
Csata! Két lény csatázik, amikor az egyik megtámadja a másikat. Akkor is csatáznak, ha az egyik blokkolja a másikat. Az erősebb lény győz. A vesztes a temetőbe kerül. Ha ugyanolyan erősek, akkor mindketten a temetőbe kerülnek.
Harci zóna: Ez a te és az ellenfeled pajzsai közötti terület. Csak a harci zónában lévő lények tudnak támadni.
Blokkoló: Minden lényed, amin a „blokkoló” szó fel van tüntetve, meg tudja állítani az ellenfeled lényeinek támadását. Lásd a „kulcsszavakat” (a 12. oldalon).
Áttörni a pajzsot: Ha az egyik lényed megtámadja az ellenfeled és ő nem tud blokkolni, akkor áttöri az egyik pajzsát. Ez azt jelenti, hogy kiválaszthatsz egyet a pajzsai közül és ő a kezébe veszi azt.
Kijátszani: Hogy kijátssz egy varázslatot, rakd ki a kezedből, fizesd ki az árát és tedd azt, ami rá van írva.
Civilizáció: A Duel Masters játékban 5 civilizáció létezik. A kártya színe jelzi, hogy melyik civilizációból származik: sárga = fény, fekete = sötétség, piros = tűz, zöld = természet, kék = víz. A civilizáció fontos szerepet játszik a lények megidézése és a varázslatok kijátszása során. Ha egy lényért, vagy varázslatért fizetsz, a felhasznált manák közül 1-nek abból a civilizációból kell származnia, amiből a lény, ill. varázslat származik.
Ár: A lény, ill. varázslat ára a kártya bal fölső sarkán van feltüntetve. Annyi manát kell fizetned ahhoz, hogy kijátszd a kártyát, amennyi az ára. A fizetett manák közül legalább 1-nek abból a civilizációból kell származnia, mint kártya, amit ki akarsz játszani.
Lény: A lények a játék legfontosabb kártyái. Ők tudnak támadni, ha a harci zónában vannak. Az ellenfeled megtámadásával tudod csak megnyerni a játékot.
Pakli: Neked is és ellenfelednek is van egy pakli kártyája. A kezdő paklik 20 laposak. Ha nem a kezdő csomaggal játszol, a paklidnak 40 laposnak kell lennie. Ugyanolyan lapból maximum csak 4 db. Lehet a paklidban. A kezdő csomagban lévő 2 kis paklit összerakhatod, hogy 1 teljes értékű paklit képezz. A játék közben sem te, sem ellenfeled nem nézheti meg a pakliban lévő lapokat és nem változtathatja meg a sorrendjüket, kivéve, ha egy kártya azt utasítja.
Megsemmisíteni: Egy lény megsemmisítése a harci zónából a temetőbe helyezését jelenti. Megsemmisítheted saját, vagy ellenfeled lényeit. Ha egy kártyán az áll, hogy semmisíts meg valamit, csak egy lényt választhatsz – nem pajzsot, vagy a mana zónában lévő kártyát.
Kidobni: Ha egy kártyát kidobsz, akkor azt kiveszed a kezedből és a temetőbe rakod.
Dupla törő: Minden lényed, ami rendelkezik a „dupla törő” képességgel, 2 pajzsot tör át mindig, ha megtámadja az ellenfeled és ő nem tud blokkolni. Lásd a „ kulcsszavakat”. (12.o.)
Húzás: Ha egy kártyát húzol, akkor a paklid tetejéről a kezedbe veszed. Ne mutasd meg az ellenfelednek.
Evolúciós lény: Egy evolúciós lényt csak egy, a harci zónádban lévő, ugyanolyan típusú lényre tudsz megidézni. (Lásd 7. oldal).
Hangulat szöveg: Ez a szöveg némely szövegdoboz alján található, de nem befolyásolja a játékot. Azért „hangulat” szöveg a neve, mert csak a játék hangulatának emelésére szolgál.
Temető: Ide kerülnek a kidobott lapjaid. Tartsd képpel felfelé, a paklid mellett.
Leosztás: A kezedben lévő kártyák a leosztásod. Megnézheted őket, de ne mutasd meg az ellenfelednek. Akkor is van leosztásod, ha a kezedben nincs kártya. Például, ha egy kártyán az áll, hogy dobd ki a leosztásodat, de nincs kártya a kezedben, akkor is ki tudod dobni a leosztásod.(Csak 0 lapot dobsz ki).
Mana: A mana a mágikus energia egy típusa. Ezt az energiát arra használod, hogy fizess a lényekért és a varázslatokért. A manát a mana zónában lévő kártyák tappelésével kapod. Minden egyes tappelt kártya 1 manát ad abból a civilizációból, amelyikhez tartozik. Amikor fizetsz egy lényért, ill. varázslatért, legalább 1 olyan manát kell használnod, ami abból a civilizációból származik, amelyikből a lény, ill. a varázslat. Például, ha egy természet lényt akarsz megidézni, aminek 8 az ára, legalább 1 természet manát fizetned kell. A többi 7 lehet más civilizációból is.
Mana zóna: Ez a közted és a pajzsaid között lévő terület. Egy körben egyszerre csak 1 kártyát rakhatsz a mana zónádba, kivéve ha egy varázslat vagy hatás másra utasít. Ha nem akarsz, nem kell minden körben raknod egy kártyát a mana zónádba. Bármennyi kártya lehet a mana zónádban. Ha a mana zónádba raksz egy kártyát, nem kell kifizetned az árát, mert nem idézed meg, ill. nem játszod ki, mint egy varázslatot. A mana zónában lévő kártyáknak a mana termelésen kívül semmilyen képességük nincs. (Hagyd figyelmen kívül a rajtuk lévő szöveget.)
Erő: Ez a kártya bal alsó sarkán lévő szám. A lény ereje mutatja, hogy milyen jól harcol. Ha lények egymással harcolnak, az erősebb legyőzi a másikat. Döntetlen esetén mindketten veszítenek. Némely lénynek egy plusz jel (+) van az erője mellett. A plusz jel egy emlékeztető az olyan lényeken, melyek különleges képességek miatt erősebbek lesznek, mint az „erős támadó” lények.
Erős támadó: Az „erős támadó” lények támadás során erősebbek lesznek. Lásd a „kulcsszavakat” (23.o.).
Pajzs: A játék elején 5 kártyát raksz magad elé, arccal lefelé. Ezek a pajzsaid. Ha egy lény támad és a játékos, akit támad, nem tud blokkolni, akkor a játékos egyik pajzsát áttöri. Ha egy pajzs áttörik, a tulajdonosa a kezébe veszi. Te nyersz, ha az egyik lényed megtámadja az ellenfeledet, amikor már nincs több pajzsa (feltéve ha nem blokkolják a támadást). Ha egy kártya megengedi az ellenfelednek, hogy bármelyik pajzsod megnézze, nem keverheted össze őket, hogy az ellenfeled ne tudja, hogy melyiket látta.
Pajzs bumeráng: Ha a pajzs zónából a kezedbe veszel egy olyan varázslatot, ami „pajzs bumeráng”, azonnal kijátszhatod anélkül, hogy kifizetnéd az árát. Lásd a „kulcsszavakat” (13.o.).
Végzetes: A „végzetes” lények nagyon veszélyesek a csatában. Lásd „kulcsszavak” (13.o.).
Varázslat: A varázslatok olyan kártyák, amelyek csinálnak valamit és utána a temetőbe kerülnek. Ha nem tudsz végrehajtani mindent, amit a varázslat leír, akkor csinálj meg belőle annyit amennyit tudsz.
Lépés: Minden játékos köre 6 lépésre oszlik: (1) kezdd el a köröd, (2) húzz egy lapot, (3) rakj egy kártyát a mana zónádba, (4) idézz lényeket és varázsolj, (5) támadj, és (6) fejezd be a köröd. Lásd a „kör sorrendet” (3.o.).
Idézés: Az idézés azt jelenti, hogy kiveszel egy lényt a kezedből, kifizeted az árát és leteszed a harci zónádba.
Idézési betegség! A legtöbb lény idézési betegségben szenved, amikor kirakod a harci zónába. Ez azt jelenti, hogy a következő körödig nem tud támadni. Az idézési betegség nem gátolja a lényeket a blokkolásban. Az evolúciós lényekre nem hat az idézési betegség.
Tappelés: Ha tappelsz egy lényt, az oldalára fordítod. A kártya tappelése jelzi, hogy ebben a körben már használták. Ha egy lényt tappelsz (például támadáskor), nem kell a mana zónádban lévő kártyákat is tappelned. Ha egyszer kifizettél egy lényt, nem kell azért fizetned, hogy támadjon.
Visszatappelés: Ha visszaállítasz egy kártyát függőleges állásba, akkor visszatappeled.
Kérdések?
Ha kérdésed van, a választ rá lehet, hogy itt megtalálod. Ha ebben a szabálykönyvben nem találod a választ, akkor használd az elérhetőségünkről adott információt a 31. oldalon.
Általános kérdések
K: Miben különböznek a lények a varázslatoktól?
V: Ha megidézel egy lényt, a harci zónádba rakod és az ott marad, hogy szolgáljon téged minden körben (kivéve, ha elveszít egy csatát, vagy valami más okból a temetőbe kerül). Ha egy varázslatot játszol ki, tedd ami rá van írva és dobd ki a temetőbe. Ha viszont a mana zónádba raksz lényeket és varázslatokat, ugyanúgy működnek. Oda rakod őket és ott maradnak.
K: Ha egy varázslaton az áll, hogy válasszak egy lényt, kijátszhatom akkor is, ha nincs lény, amit választhatnék?
V: Igen. Bármilyen varázslatot kijátszhatsz, ha azt a megfelelő időben teszed és van hozzá elég manád, hogy kifizesd az árát. Ha kijátszod a varázslatot, hajts végre a rajta lévő utasításokból annyit, amennyit tudsz. Ha nem tudsz valamit megtenni, amire utasít, ne csináld meg és dobd ki a temetőbe.
K: Ha egy kártya hatása az ellenfelemet és engem is utasít valamire, akkor ki hajtja végre először azt, amit tennie kell?
V: Általában a sorrend nem számít, de ha mégis számítana, akkor az jön először, akinek éppen a köre van.
(Tudtad, hogy… ? Az a játékos, aki kezd, az első körében nem húz lapot.)KÉP
K: Ha az egyik kártyán az áll, hogy semmisítsem meg az ellenfelem egyik lényét, akkor választhatok a mana zónájában lévők közül is?
V: Nem. Csak a harci zónában lévő lényeket lehet „megsemmisíteni”. Ha egy varázslat lehetővé teszi, hogy az ellenfeled mana zónájából egy kártyát a temetőjébe küldj, akkor az arra pontosan rá lesz írva.
A paklival és a temetővel kapcsolatos kérdések
K: Mikor veszítek, ha kifogy a paklim? Akkor, amikor fölhúzom az utolsó lapot, vagy akkor, amikor húzni próbálnék, de nem tudok, mert nincs több lap?
V: Ha felhúzod az utolsó lapot, egyből veszítesz.
K: Megnézheti az ellenfelem a temetőben lévő kártyáimat?
V: Igen. Mindketten megnézhetitek a temetőben lévő kártyákat. ( A kezedben lévő lapokat viszont csak te nézheted meg, de a paklidban lévőket te sem.)
(Tudtad, hogy… ? Ha az ellenfeled fölhúzza a paklija utolsó lapját, te nyersz.)KÉP
Árak kifizetésével kapcsolatos kérdések
K: Ha egy lénynek 5 az ára és támadni akarok vele, kell-e 5 kártyát tappelnem a mana zónámban ahhoz, hogy támadni tudjon?
V: Nem. Csak akkor kell az 5 kártyát tappelned, amikor először megidézed a lényt a harci zónádba. Ezután soha többet nem kell még egyszer fizetned érte.
K: Ha egy sötétség lény van a kezemben, aminek 4 az ára, akkor az azt jelenti, hogy 4 sötétség kártyát kell tappelnem a mana zónámban?
V: Nem. A 4 közül csak 1-nek kell sötétségnek lennie. ( Az is jó, ha 1-nél több sötétséget tappelsz.)
A lények különböző zónákban ellátott feladataival kapcsolatos kérdések
K: Mi a különbség egy lény mana zónába helyezése és annak, a harci zónába való megidézése között?
V: Ha a lényt a mana zónába rakod, a ráírt dolgok nem fontosak. Csak a civilizációja fontos. A mana zónádban lévő kártyák csak arra jók, hogy tappelésükkel fizetni tudj a többi kártyádért. Ha megidézel egy lényt a harci zónába (vagy kijátszol egy varázslatot), olvasd el és hajtsd végre, ami rá van írva.
Általában nem helyezhetsz át kártyákat az egyik zónából a másikba, de van néhány speciális lap, amely ezt lehetővé teszi.
(Tudtad, hogy…? A mana zónában lévő kártyáidat tappelheted manáért, de más képességük nincs.)KÉP
K: Honnan tudom, hogymelyik kártyám termel nekem manát és ,hogy melyik tud harcolni?
V:2 dologról tudod megkülönböztetni őket.Az egyik,hogy a harcra képes lényeid a harci zónában,a pajzsaid előtt vannak.A mana-termelő kártyáid pedig a pajzsaid mögött a mana-zónádban vannak.Arról is meg tudod különböztetni őket,hogy a mana-termelő kártyáidat fejjel lefelé rakod le/úgy hogy ne tudd elolvasni a rajtuk levő szöveget,a mana számon kívül/.
K::Tudom-e a temetőben lévő lényemre ráírt szöveg szerinti képességet használni?
V:Nem.hacsak az nincs külön ráírva a lényre,a szövegdobozban leírt képességeket nem tudod használni,ha a lény a temetődben,a kezedben,vagy a mana-zónádban van.
Támadással kapcsolatos kérdések
K: Ha az egyik lényem megtámadja az ellenfelem és áttöri egy pajzsát,ki választja ki,hogy melyik legyen az?
V: Te. Általában nem tudod, hogy milyen kártyák a pajzsok, tehát mindegy, hogy melyiket választod. Viszont, ha kijátszottál egy olyan kártyát, ami lehetővé tette, hogy megnézd ellenfeled pajzsait, lehet hogy fontos számodra, hogy a lényed melyiket törje át.
K: Milyen sorrendben történnek a dolgok, ha az egyik lényen csinál valamit, amikor támad?
V: Ha támadni akarsz egy lénnyel, kiválasztod azt, tappeled és kiválasztod, hogy mit támadjon. Ezután minden hatás életbe lép, ami akkor aktiválódik, ha a lényed támad. Végül az ellenfeled eldönti, hogy blokkolni akar-e az egyik lényével (feltéve, hogy az „blokkoló” lény).
K: Ha az egyik lényem „dupla törő”, megtámadja az ellenfelemet és az első áttört pajzsnak olyan „pajzs hatása” van, ami a támadó lényemet a temetőbe küldi, akkor a második pajzs is áttörik?
V: Igen. Mihelyst egy „dupla törő” lény támad és nem blokkolják, életbe lép a hatása, hogy „2 pajzsot áttör”. A pajzsok egyenként törnek át, de mindkettő áttörik, még akkor is, ha közben a támadó lény elhagyja a harci zónát.
(Tudtad, hogy…? Az idézési betegségben szenvedő blokkolók tudnak blokkolni) KÉP
Evolúciós lényekkel kapcsolatos kérdések
K: Nem találok egy evolúciós lényt sem. Hol vannak?
V: A Duel Masters kezdő csomagban nincsenek evolúciós lények, de a következő pár kiegészítőben lesz elegendő.
K: Hogy idézek meg egy evolúciós lényt?
V: Ugyan úgy, mint egy normál lényhez, kártyákat tappelsz, hogy az abból kapott manával ki tudd fizetni az árát. A manák közül legalább 1-nek abból a civilizációból kell származnia, amelyikből a lény származik. Ettől a lépéstől kezdve, viszont már különbözik a folyamat. Az evolúciós lényre rá van írva, hogy melyik fajból fejlődik ki. Az evolúciós lényt egy, a harci zónában lévő, olyan fajú lényre kell raknod, amilyen rá van írva.
K: Egy olyan kártya, ami hat egy lényre, hat-e az evolúciós lényekre is?
V: Igen. Az evolúciós lény is minden szempontból egy lény.
K: Ha az evolúciós lényem elhagyja a harci zónát, akkor mi történik az alatta lévő lényekkel?
V: Ha továbbfejlesztesz egy lényt, az evolúciós lény és az alatta lévő kártyák egy kártyának számítanak, amíg el nem hagyják a harci zónát. Ha az evolúciós lény elhagyja a harci zónát, az alatta lévő lények is vele mennek.
K: Ha az evolúciós lény átkerül a mana zónámba, akkor mi történik?
V: Az evolúciós lény és az alatta lévő lények is a mana zónádba kerülnek. A mana zónádban viszont már külön kártyáknak számítanak.
K: Ha egy evolúciós lény a paklim tetejére kerül, akkor milyen sorrendbe rakjam a kártyákat?
V: Olyan sorrendbe, amilyenbe akarod. A pakli tulajdonosa döntheti el a kártyák sorrendjét.
K: Ha megidézek egy lényt, aminek idézési betegsége van és ugyanabban a körben rárakok egy evolúciós lényt, akkor tud-e az evolúciós lény támadni?
V: Igen. Az evolúciós lények nem lesznek idézési betegek, még akkor sem, ha az a lény, amelyikből kifejlődtek, az volt.
|